Waarom je geen motivatie nodig hebt om iedere dag te sporten

Ken je dat? Je dokter zegt tegen je dat het goed voor je is als je meer gaat bewegen. Je weet dat hij gelijk heeft. Op weg naar huis neem je je van alles voor. Iedere dag een half uurtje fietsen, minder suiker, meer groenten en twee keer in de week naar de sportschool. Je hebt er echt zin in! Maar de volgende ochtend regent het. Nou dan begin ik toch morgen denk je opgewekt. Helaas gaat het ook mis met de suiker. Want je beste vriendin is jarig, dan kun je het toch niet maken om die lekkere appeltaart van Dudok te laten staan? Dit moddert zo een tijdje door en na drie weken kom je tot de conclusie dat er niets terecht is gekomen van je goede voornemens.

Waarom is het zo lastig je gedrag duurzaam te veranderen? De meeste mensen denken dat het aan henzelf ligt. “Ik ben gewoon niet gemotiveerd genoeg” of “Ik heb te weinig ruggengraat” hoor je ze dan schuldbewust zeggen.

Maar geloof me, het ligt niet aan jouw of je vermeend gebrek aan motivatie. Je wilt het heel graag toch? Dus motivatie is waarschijnlijk niet het probleem.

Motivatie is gewoon een onbetrouwbare vriend als het op gedragsverandering aankomt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat motivatie alleen meestal niet voldoende is om je goede voornemens uit te voeren. Dus stop met jezelf een schuldgevoel aan te praten. 

Er is een recept voor het aanleren van nieuw gedrag. Dat recept heeft 3 ingrediënten, waarvan motivatie er maar 1 is. De andere twee zijn ‘vaardigheid (kan je het?) en trigger (denk je er op het juiste moment aan?).

Het recept voor nieuw gedrag is dan:

Gewenst gedrag = trigger x vaardigheid x motivatie

In een plaatje ziet dit er zo uit. 

Zo’n plaatje heeft altijd wat uitleg nodig. Er zijn ruwweg drie manieren om de ingrediënten te ‘husselen’. Waar het om gaat is, dat de combinatie van motivatie en vaardigheid altijd boven de kromme lijn moet uitkomen. Én dan moet er nog een trigger bij. Maar dat leg ik verderop uit. Eerst motivatie en vaardigheid.

  1. Je motivatie is laag en het is moeilijk om te doen. Bijvoorbeeld bokskampioen worden. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Je zult dit al opgeven voor je überhaupt begonnen bent. 
  2. Je motivatie is hoog en het is moeilijk te doen. Of andersom.  Het is makkelijk, maar je motivatie is laag. Bijvoorbeeld geen suiker eten of 400 gram groenten per dag eten. Het zou kunnen lukken, maar waarschijnlijk moet je dan wel iets doen aan je motivatie of aan de moeilijkheidsgraad.
  3. Je motivatie is hoog en het is makkelijk. Bijvoorbeeld een lifestyle coach volgen op Facebook.

Zelfs bij de derde combinatie is er nog steeds geen garantie dat je het ook daadwerkelijk gaat doen, het gedrag moet namelijk ook nog worden getriggerd. Daar ontbreekt het in veel gevallen aan. Veel dingen die je wilt doen én die je kunt, doe je toch niet. Domweg omdat je er niet op het juiste moment aan denkt. 

Triggers zijn er in drie soorten, afhankelijk van de andere twee factoren:

  1. spark (bij lage motivatie): een motiverende boodschap, bv een boodschap geladen met angst of hoop
  2. facilitator (bij hoge motivatie en lage vaardigheid): een boodschap die belooft dat het gedrag gemakkelijk is om uit te voeren.
  3. signal (bij hoge motivatie en vaardigheid): eigenlijk alleen maar een reminder (“oh ja, dat wilde ik nog doen”)

Met deze drie ingrediënten kun je gaan spelen om te onderzoeken hoe je jezelf het gewenste gedrag kunt eigen maken. Doe het wel in de juiste volgorde

  1. Trigger
  2. Vaardigheid
  3. Motivatie

Ik zal een voorbeeld geven.

Ik heb zelf heel lang lopen klungelen met mijn wens om iedere dag te sporten. De motivatie was er zeker want als je sport voel je je nu eenmaal beter als je Parkinson hebt. Vaardigheid leek ook geen probleem. Ik heb mijn hele leven gesport en ik heb de spullen in huis. Toch lukte het maar niet. Ik nam het me voor, maar kwam er meestal op het einde van de dag achter dat ik het weer niet had gedaan. Toen ik erover na ging denken kwam ik tot de conclusie dat ik echt heel specifiek moest zijn wanneer ik dan wilde sporten. In de loop van de dag is er in mijn leven altijd wel iets dat ook moet (kinderen verzorgen, werken, koken, klusjes voor mijn vrouw etc.) en ’s avonds wanneer ik wel tijd en ruimte heb, heb ik meestal de energie niet meer. Dus ik besloot dat het dan ’s morgens moest gebeuren. Wanneer ik nog fit ben en geen verplichtingen meer heb. Dat moest dan wel heel vroeg, want om half 8 wordt de jongste meestal wakker. Dus de routine moest worden; om 6 uur opstaan, aankleden en meteen gaan sporten. De trigger is dus de wekker om 6 uur. Klinkt goed toch? Ja, maar niet helemaal. Dit betekende ook dat ik voortaan vroeg naar best moest. Uiterlijk om 10 uur om voldoende slaap te krijgen. Dat was een tweede stevige gedragsverandering, die me zeker een jaar heeft gekost.

Een duidelijke trigger is het halve werk. Dit zorgt er voor dat je geen motivatie nodig hebt. Met een goede trigger gaat het op de automatische piloot. Net als tanden poetsen en douchen. Daarvoor hoef je je ook niet te motiveren.

Vervolgens moet je je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken om te zorgen dat je toch niet alsnog afhaakt. De meeste mensen die willen gaan sporten stellen zichzelf meteen hele hoge doelen. Doe dat niet. Want als het daardoor niet lukt zal je teleurgesteld zijn en neemt je motivatie af. Stel je doelen liever laag. Klinkt gek hè? Maar geloof me, dit werkt. Door je doelen laag te stellen is de kans groot dat je het iedere dag gaat doen. Je bent dan dus succesvol, je krijgt en goed gevoel over jezelf. Dat maakt het allemaal makkelijker om het vol te houden. Ik zelf ben begonnen met 6 simpele oefeningen (squats, strekkingen, gewicht heffen, buikspieren, opdrukken en een beetje schaduwboksen). In totaal een half uur. Maar misschien is dit voor jou al veel. Je kunt ook beginnen met 5 minuten iedere dag. Waar het om gaat is dat je zeker moet weten dat het makkelijk genoeg voor je is om ook daadwerkelijk te doen. 5 minuten per dag is in een week toch echt 35 minuten. Dat is 35 minuten meer dan niets doen. Top dus.

Succes

Nb. En motivatie dan? Daar hoef je niets aan te doen, die komt vanzelf. 

Je kan veel meer dan je denkt

Vroeger liep ik marathons. Daar heb ik veel van geleerd. Onder andere:

Je kan veel meer dan je denkt

De eerste keer dat je aan marathon training begint lijkt de afstand van 42 km en 195 ondoenlijk. Toch blijkt het voor iedereen met een redelijke basisconditie mogelijk om binnen drie maanden, met 3 keer in de week trainen deze afstand te lopen.

Je kan nog veel meer dan je denkt

De eerste keer ben je blij dat je het overleefd hebt. En dan gebeurd er iets raars – de meeste marathonlopers  herkennen dit – , je wilt nog een keer. Maar nu sneller. Ook dat blijkt te kunnen als je je training intensiveert. Veel sneller zelfs.

Henri, wat heeft dit nu met boksen te maken vraag je je misschien af? Nou dit:

Je kan veel meer dan je denkt (ook met Parkinson)

Bijna wekelijks zie ik op allerlei gebieden vooruitgang bij mezelf en mijn mede boksers.Vandaag bijvoorbeeld een paar minuten touwtje springen. Ondenkbaar twee maanden geleden. Misschien een kleine overwinning, maar ieder stapje de goede kant op is er één.

Je kan nog veel meer dan je denkt (ook met Parkinson)

Vandaag stond ik een half uur op een zak te stoten. Lekkere harde soul muziek erbij. En ik bewoog… jongens….. echt soepel, benen, armen, heupen….energie, kracht, balans. Onherkenbaar.

Je hoeft mij niet te geloven, maar lees eens de verhalen van anderen die bokstraining zijn gaan volgen.

http://bit.ly/37mZXoA

http://bit.ly/2tTzO34

Behoorlijk indrukwekkend toch?

Maar is dat wel wat voor mij? Wordt mij vaak gevraagd. Kort en bondig….. Ja. De oefeningen die we doen zijn voor iedereen (soms met een kleine aanpassing) haalbaar. Het is non contact. We slaan op zakken, niet op elkaar.

En het belangrijkste, de sfeer onder elkaar is geweldig. Er wordt veel gelachen en samen trainen geeft hoop en energie (of een hoop energie).

Kom op, zet die eerste stap. Je kan veel meer dan je denkt 😉

Sporten moet!!

Maar waarom eigenlijk? Voor het antwoord op die vraag moeten we terug naar onze oorsprong. Wij mensen zijn ooit op twee benen gaan lopen. De meeste parkinson patiënten zijn zich er wel bewust van dat dit een heel bijzonder kunststukje is. Het vereist een enorme hoeveelheid coördinatie van de hersenen om het lichaam in balans te houden op twee ledematen. Tel daarbij op dat we ook nog eens heel kwetsbaar zijn in de natuur, want we beschikken niet over bijzonder veel kracht of natuurlijke wapens (klauwen, tanden, gif etc.). Die kwetsbaarheid maakte dat we ook nog eens scherp onze omgeving in de gaten moesten houden. Wetenschappers denken dat we onze grote en krachtige hersenen ontwikkeld hebben door de uitdaging die lopen op twee benen in een zeer gevaarlijke omgeving met zich meebracht. De prijs die we betalen voor ons krachtige brein is echter hoog. Ons brein verbruikt namelijk zeer veel energie. 

En daar ligt de sleutel tot het antwoord op de vraag waarom je moet sporten. Lichamelijk zijn we lang niet meer zo actief als we ooit waren toen we nog in gevaarlijke omstandigheden probeerden te overleven. Zeker als we ouder worden doen we steeds minder een beroep op onze fysieke mogelijkheden én daarmee wordt ook ons brein minder uitgedaagd. Het gevolg is dat onze spieromvang afneemt én dat ons brein minder nieuwe verbindingen aanmaakt. De natuur is nu eenmaal zo dat geen energie gestoken wordt in zaken die niet gebruikt worden. “Use it or lose it” zeggen de Amerikanen zo mooi. 

Door te sporten en tegelijkertijd een cognitief beroep op je hersenen te doen ga je achteruitgang van lichaam en geest tegen. 

Sporten waarbij je veel moet nadenken, je omgeving in gaten moet houden en veel informatie moet verwerken doen het meest voor je lichamelijke en geestelijke conditie. Dit is de reden dat boksen zo goed werkt voor parkinson patiënten. Niet alleen werk je tijdens bokstraining continue aan je balans, tegelijkertijd moet je scherp reageren op wat er in je omgeving gebeurd. 

Wil je meer weten? Lees dan dit artikel of bekijk deze video over parkinson boksen. 

“If you only do what you can do, you will never be more than who you are.” ― Master Shifu (Kung Fu Panda)

Vijf jaar geleden was ik aan het werk bij een klant en kon ik ineens niet meer vlot typen met mijn linkerhand. Vandaag typt mijn linkerhand weer vrolijk mee. Tien vingers blind in een heel behoorlijk tempo. Waarom? Ik weet het niet. Ik heb wel zo mijn vermoedens. Naast medicatie speelt drastische verandering van mijn levensstijl (voeding/vasten, intensief sporten/boksen, regelmatig leven/weinig stress) volgens mij een belangrijke rol. 

Iedere dag iets nieuws leren of proberen is mijn motto. Dit levert me veel plezier op want iedere kleine overwinning is er een om te vieren. Zo is mijn fascinatie voor boksen ook gestart. Ik had erover gelezen en ben gewoon eens met mijn schoonvader mee gegaan naar zijn club. Dit was vooral heel erg leuk door de sfeer van zo’n oude traditionele Rotterdamse boksclub, maar eigenlijke voelde ik me vooral erg onhandig tussen al die goed getrainde boksers en dus niet op mijn plaats. Toen ben ik eens gaan kijken in Ede waar ze lessen geven speciaal voor mensen met Parkinson. Ook daar vond ik de oefeningen best uitdagend. Maar ik zag ook dat het voor mij met een beetje training en doorzettingsvermogen wel haalbaar was. Van het een komt het ander. Tot mijn eigen verbazing ben ik nu initiatiefnemer van Parkinson Boksen Rotterdam, hebben we een echte boksschool waar we kunnen trainen, hebben we gecertificeerde trainers en enige tientallen mensen die willen komen trainen. Ook mijzelf heeft het al veel gebracht. Ik ben veel beter gaan bewegen en ik vind boksen inmiddels zo leuk dat ik mijn garage heb omgebouwd tot een mini privé boksclub en hebben we bij mij thuis regelmatig oefen trainingssessies met de hele familie (mijn schoonvader, oudste dochter, schoonzoon en vrouw).

Hoogste tijd dus om officieel open te gaan en mijn goede ervaringen met jullie te delen.

Op dinsdag 21 januari organiseren we een eerste kennismaking met Parkinson Boksen Rotterdam bij boksschool Gerard Bok. We starten om 16 uur en sluiten af rond 17 uur. Je kunt de sfeer proeven van de boksclub, kennismaken met onze trainers en, als je daar zin in hebt, wat oefeningen met ons meedoen die we ook in de gewone trainingen doen. Makkelijk zittende sportieve kleding en sportschoenen zijn handig.

Wil je hierbij zijn? Meld je dan aan voor de kennismakingstraining door een reply op dit mailtje. Als je iemand meeneemt, wil je me dat ook even laten weten.

*Onze trainingen zijn laagdrempelig en bedoeld voor mensen met Parkinson. Daar de boksschool drempels heeft, raden we je aan als je daar moeite mee hebt je eigen ‘cornerman’ mee te nemen. Een cornerman is een partner, vriend of familielid die jou kan ondersteunen als dat nodig is.

Adres:

Boksschool Gerard Bok
Delfgaauwstraat 38
3037 LN Rotterdam

Google maps

https://goo.gl/maps/Q48n4rhaXzYqDTj37
In de buurt van de boksschool is over het algemeen voldoende parkeerplaats.

Je kunt ook Tram 25 nemen. Vanaf Halte Schieweg is het zo’n 10 minuten lopen. 

Met warme groet,

Henri

T.  06 51515362
E. Henri@parkinsonboksenrotterdam.nl
I. www.parkinsonboksenrotterdam.nl
www.boksschoolgerardbok.nl

“If my mind can conceive it, if my heart can believe it–then I can achieve it.” Mohammed Ali

Vanmorgen stond ik ineens handdoeken op te vouwen. ‘Nou en?’, denk je misschien. Dat doen we allemaal wel eens. Maar ik kon dat dus niet meer de afgelopen twee jaar. Of het kostte me meer dan 10 minuten per handdoekje. Wat ook geen pretje is. Het zijn dit soort kleine overwinningen die mij de moed geven om verder te gaan met experimenteren met mijn lichaam. Wondermiddelen bestaan niet, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Maar dat betekent niet dat je geen successen kunt boeken. Net zoals veel Parkinson patiënten die ik ken, probeer ik in ieder geval controle terug te krijgen over mijn mogelijkheden. Ik zal waarschijnlijk nooit meer de marathon lopen in drie uur. Maar met een half uurtje joggen ben ik ook heel blij.

De afgelopen weken heb ik samen met Adriaan en Ed (onze bokstrainers) een online cursus gevolgd van Rock Steady Boxing. De cursus is ontwikkeld in de Verenigde Staten op basis van de ervaringen die men daar sinds tien jaar heeft met het geven van bokstraining aan Parkinson patiënten. Het doel van Rock Steady Boxing is om Parkinson patiënten te inspireren en te helpen om terug te vechten. Het programma combineert non-contact boksen met fitnessoefeningen en is speciaal ontwikkeld voor mensen met Parkinson. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het programma effectief werkt voor het terugdringen of vertragen en soms zelfs terugdraaien van Parkinson symptomen.

Voor het schriftelijke deel van de cursus zijn Adriaan en Ed inmiddels met vlag en wimpel geslaagd. Maandag doen ze het praktijkexamen. Daarmee hebben we de kennis in huis om op een uitdagende, leuke én veilige manier te kunnen trainen. 

Begin januari organiseren we een tweetal proeftrainingen bij boksschool Gerard Bok. De data zal ik nog voor de kerst communiceren. Inmiddels hebben zich twintig mensen gemeld die serieuze belangstelling hebben om te komen trainen. Ook dat gaat dus de goede kant op.

Het enige urgente probleem dat ik nu nog heb, is dat ik mijn vrouw ook heb verteld dat ik de was kan opvouwen ;-).

Volgende week kom ik bij je terug met meer details.

Met warme groet,

Henri

Nu! Parkinson boksen in Rotterdam.

Woon je in of in de buurt van Rotterdam, heb je Parkinson en wil je na het lezen van positieve berichten in de pers ervaren of non-contact Parkinson BoXing iets voor jou is? Stuur me dan een e-mail. Henri@parkinsonboksenrotterdam.nl

Mijn naam is Henri van der Dussen (1966). Ik heb zelf Parkinson en ben actief op zoek naar manieren om mijn symptomen zoveel mogelijk onder de duim te houden. Ik eet verstandig, vermijd stress zoveel mogelijk en sport fanatiek. Ook wil ik graag boksen. Maar in Rotterdam is nog geen club die dit organiseert voor mensen met Parkinson. Daarom heb ik zelf het initiatief genomen om samen met Adriaan van den Berg (amateurbokser en gepensioneerd leraar) Parkinson BoXing trainingen te gaan verzorgen bij bokschool Gerard Bok in Rotterdam Noord. Voormalig profbokser Gerard Bok bewaart hier nog iets van de sfeer van weleer. Toen boksen na voetbal de populairste sport van Rotterdam was.

In samenwerking met bokschool Gerard Bok en enkele bevlogen vrijwilligers starten we eind januari 2020  met de eerste Parkinson BoXing lessen voor mensen met Parkinson. We zijn nu bezig met de voorbereidingen en kunnen nog niet alle details geven, maar als je je e-mail adres achterlaat, dan houden we je op de hoogte. Via deze website houden we je op de hoogte van al het nieuws omtrent dit initiatief.

Waarom Parkinson BoXing  training?

Bokstraining werkt zo goed omdat zowel de coördinatie, flexibiliteit, snelheid en de balans wordt getraind. Het helpt verder om spiermassa op te bouwen en je spraak te versterken. Tot slot is het een perfecte uitlaatklep voor frustraties over de symptomen van Parkinson.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van bokstraining is nog beperkt, maar de eerste resultaten suggereren dat het leidt tot verbetering in lopen, balans, dagelijkse activiteiten en de algehele kwaliteit van leven. Daarnaast  zijn er indicaties dat het het ziekteproces mogelijk kan vertragen

Parkinson BoXing training in de praktijk

In Ede bij S.T.E. ( www.parkinsonboxing.nl )  wordt twee keer per week non-contact bokslessen aan mensen met Parkinson gegeven. Het programma, gebaseerd op het Amerikaanse concept Rock Steady Boxing, richt zich op het trainen van behendigheid, snelheid, uithoudingsvermogen, nauwkeurigheid, balans, oog-hand coördinatie, voetenwerk en cognitie- en kracht-training. We hebben een aantal keer meegetraind in Ede. Behalve dat het ontzettend leuk is om te doen viel het ons op dat het niveau veel hoger ligt dan we hadden verwacht. Bovendien hangt er een sterke groepssfeer, waarin mensen elkaar aanmoedigen en ondersteunen.

Parkinson BoXing is een specifiek op maat gemaakt programma waarbij je en tegen elkaar kunt non-contact “sparren” en je aangepaste oefeningen uitvoert., Het is een zeer intensieve ‘full body workout’. Lol staat voorop en het met elkaar ontdekken wat je wel kan.

Wil je op de hoogte blijven van dit initiatief? Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte!

Henri van der Dussen

06 51515362

Henri@parkinsonboksenrotterdam.nl